Dumplings och vårrullar från ICA – gott, men med brister.

Av mig har ICA:s egna färdigrätter både fått ris och ros. Två som jag upptäckte i frysdisken är Japanska dumplings med köttfyllning och Vegetariska vårrullar. Deras dumplings finns också vegetariska, för den som föredrar det.


Enligt instruktionen finns det flera sätt att tillaga deras dumplings, men att föredra är med lite olja och vatten i en panna med lock. Så det gjorde jag. Poängen med det är att de får en stekt, lite knaprigare sida, medan de ångkoks i övrigt. 



Hur smakar det då? Det är ingen smaksensation, men ändå överraskande gott. Köttet är inte av bästa kvalitet, men det finns en bra krispighet från grönsakerna och hyfsad balans. De slår faktiskt flera av de dumplings jag ätit ute, lagade av dem som påstår sig kunna konsten.

Men som så ofta smakar inte färdigrätter så mycket. De skickar med en dipsås med sesamsmak, men den är riktigt mesig. Jag blandar den med soya, sambal, ett par droppar risvinäger och en nypa socker. Det blir ett utmärkt komplement. Även till vårrullarna, som ju är den andra produkten jag testar.

Det ska vara "festliga" små vårrullar fyllda med grönsaker, curry och sesam. Här blir det återigen både ris och ros. Vårrullarna blir krispiga, men har alldeles för mycket deg i förhållande till fyllning. Det blir degigt i munnen och man får leta efter vad de faktiskt innehåller.

När vårrullar är handgjorda med tunn och krispig filodeg kan de vara en riktig smaksensation. De där som dussinrestaurangerna köper frysta är faktiskt inte så dumma heller, med rätt tillbehör.

Men ned slinker ändå ICA:s vårrullar, och även om det är en lite konstig smak, är fyllningen god.

Betyg för ICA Japanska dumpling med köttfyllning

Matkvalitet: 6/10
Smak: 7/10
Mättnad: 6/10
Prisvärdhet: 7/10
Totalomdöme:

Betyg för ICA Vegetariska vårrullar

Matkvalitet: 5/10
Smak: 6/10
Mättnad: 4/10
Prisvärdhet: 5/10
Totalomdöme:

Kommentarer