McDonald's – och inte mina vanliga beställningar.

McDonald's eller "Donken" som många kallar restaurangerna är vad det är. På gott och ont. Hur de än varierar sina hamburgare smakar det "Donken". Därför gav jag mig in på att prova några rätter som inte tillhör mina vanliga beställningar.


De har tydligen kycklingvingar. De jag fick var inte särskilt vackra, speciellt inte den på bilden, men smakade helt okej. Saftiga, med mycket kött och god panering. De har viss hetta, men är ändå snälla i smaken. De kräver helt enkelt sin sås. För mig fick det bli ren Sriracha från kylen. Då hände det saker. Vingar och heta såser är ruskigt gott.

McNuggets är inte något jag vanligtvis beställer, men jag får nog tänka om. Här testade jag dem med pommes och en extra side med deras falafel och några dipsåser.


Om vi ska börja med deras nuggets. Ingen slår dem. Det är en perfekt krispig yta, ett saftigt inre och något man kan äta och äta – på gott och ont. Det jag gillar mest är att det är gjorda med frityrsmet i stället för med strödbröd. Smakmässigt är det väl ingen sensation. Det är som det mesta på McDonald's – lite tillbakahållet.

Falafalen ger mig mer att önska. Jag fick intrycket av en panering. Så är det nog inte, men jag fick känslan av en onödig knaprighet. Smaken är också lite mesig, men god. En skjuts av cayenne eller liknande hade inte skadat.


Men då har man ju dipsåser som räddning. Jag valde "Yoghurt & Herb", "Sweet & Spicy" och så de mer klassiska "Hot Chilli" (varför de nu stavar det så) och "Curry".

Den första, "Yoghurt & Herb", är riktigt smaklös, men bidrar ändå med en fräschhet. Lite vitlök och syra hade inte skadat. Den andra, "Sweet & Spicy", är mer söt än kryddig, om man ska vara snäll, även om den har en hyfsad hetta. Och det är det genomgående temat när det gäller McDonald's dipsåser. Sött. 

"Hot Chilli" (vad det bär emot!) är ändå favoriten, om än även den är väldigt söt i grunden. Den har ändå en bra balanserad hetta som fungerar bra både med nuggets och falafel. 

Curry var barndomsfavoriten, och jag åt nog nuggets på McDonald's senast som tonåring. Och visst, det är något speciellt med den där såsen. Den där kläggiga röran av all glukos. Är det en bra produkt? Nej. Men den passar ändå till nuggets. 

Och McDonald's är ju, som sagt, vad det är.







Kommentarer