Findus Schnizel Cordon Bleu - Inte riktigt som rätten var tänkt.


Findus gör många billiga frysrätter. Detta är en av dem. Schnitzel Cordon Bleu. "Cordon Bleu" var ursprungligen ett blått ordensband, men det blev också förknippat med att franska köksor ofta bar blåa band och med vissa sätt att tillaga mat.

Denna rätt uppfanns i Schweiz. Så här ska den se ut på riktigt:

Foto: Rainer Zenz

Findus version bär inga större likheter med originalrätten gjord på kalv, men namnet används ganska brett om rätter där olika former av panerat kött med ostfyllning.


Så här ser rätten ut direkt från mikron. Inte riktigt som på omslaget, men lite cred ska Findus ha för att faktiskt på baksidan av förpackningen visa en bild på på vad man kan förvänta sig. Även den är förstås något förskönad, även om den är närmare verkligheten.

"Nytt recept" står det också på förpackningen. Nu görs schnitzeln på kyckling. Men vid vidare läsning på baksidan består rätten av 16 % kyckling och kalkon. Nåja, fågel som fågel kanske.

Det här är en gammal klassiker från Findus. Jag minns att jag åt den för 20 år sedan. Då var nog andelen kött högre. Portionen känns betydligt mindre än tidigare.

Hur smakar det då? Potatisen känns understekt och torr, vissa av ärtorna är inte ordentligt kokta och själva schnizeln (som jag nu försökt skriva korrekt tre gånger) är ungefär vad man kan förvänta sig. Panering blir inte bra fryst och mikrat, till att börja med. Ostfyllningen är minimal. Råvarorna förmodligen inga jag vill veta mer om.

Såsen räddar dock, även om den har "pulver" skrivet i pannan. Den ger ändå ett visst sting och räddar allt. Jag skrapar ur den till sista droppen, men mättnadskänslan är inte där när jag ätit upp.

Det här är förstås skräpmat. Sådant man äter när man inte orkar laga själv och bara behöver näring i kroppen. Men just denna rätt är ändå en av de bättre som Findus presterar.

Betyg

Matkvalitet: 2/10
Smak: 4/10
Mättnad: 6/10
Pris för värde: 8/10
Totalomdöme: 5/10

Kommentarer