Lammhults isterband och potatissallad från ICA - En variant på favoriten.



Helt färdigt behöver det inte vara för att recenseras, men jag överlåter åt andra att recensera det jag själv lagat och inte bara värmt.

Isterband är en av mina stora favoriter. Normalt hade jag ätit dem med en krämig, dillstuvad potatis, men nu behövde det gå snabbt. Då fick en vanlig potatissallad duga. I det här fallet ICAs egna.

Börjar vi med den får jag säga att den är helt okej. Och innehållsförteckningen är rakt på sak, förutom lite konserveringsmedel. Det är en bra konstistens på potatisen och bra balans i smakerna. Den smakar inte mycket, så i mitt fall förstärkte jag med dill, lite extra salt och svartpeppar.

Betyg för ICAs potatissallad

Matkvalitet: 7/10
Smak: 7/10
Mättnad: -/-
Pris/värde: 8/10
Totalomdöme: 7+/10

Isterbanden var av sorten Lammhults syrliga. Det är inte den sort jag brukar köpa. De som aldrig svikit förut är Lithells småländska isterband.

Lammhults finns som vanliga, smala, syrliga och i varianten "Fin". Den ska vara som den syrliga, bara lite mildare i smaken.

Men nu tycker jag att isterband ska vara syrliga, så det var ett naturligt val.

Lammhults isterband slår inte Lithells, det måste jag säga, men de är definitivt goda. Eftersom jag ofta letar fel på saker är det dock något som stör mig. Syran känns inte helt naturlig. Jag hittar inget som stärker det på förpackningen. Däremot noterar jag gristunga och grishjärta i ingrediensförteckningen. Inget som kittlar aptiten, direkt. Men det gör inte Lithells "bindväv från gris" heller.

Det är väl å andra sidan det som gör isterband till isterband, och det är ju inte dumt att stora delar av grisen går till användning.

Betyg för Lammhults Syrliga isterband

Matkvalitet: 6/10
Smak: 6/10
Mättnad: -/-
Pris/värde: 7/10
Totalomdöme: 6+/10

Tillägg

Dagen efter fick resterna bli middag. En stund i mikron senare gjorde underverk med isterbanden. Det trodde jag aldrig att jag skulle säga. Jag tror texturen ordnade upp sig, så att smakerna kom fram bättre. Så följ inte instruktionerna. Tillaga ena dagen, mikra och ät den andra. ;)

Kommentarer