Pasta Bolognese, Fusilli och Risotto från ICA – både flipp och flopp.


ICA har lanserat några varianter av färsk färdigmat. Jag har testat tre av produkterna – Pasta Bolognese, Fusilli Basilika & Ricotta och Risotto Champinjon & Parmesan.

Innehållsförteckningarna innehåller de rätta ingredienserna och inga större konstigheter, mest sådant man kan förvänta sig när en del av rätten består av något halvfabrikat. Dessutom verkar de inte snåla med råvarorna. I risotton är det riktig Parmigiano-Reggiano, alltså äkta parmesan.

Först ut är Pasta Bolognese. Efter 2-3 minuter i mikron är det dags att smaka.


Men jag är ledsen, ICA. Det här är inte gott. Jag jämför inte med min hemlagade bolognese. Och jag vet att det handlar om en (hyfsat) billig lunch, men även med de glasögonen håller det inte.

Låt mig börja med pastan. Den är torr, kompakt och mjölig i konsistensen. Kanske är det ett försök att göra den al dente, men resultatet blir katastrof. Den hade hellre fått vara överkokt.

Och så den andra komponenten – såsen. Jag smakar på den utan pasta för att ge den en chans. Men det händer absolut ingenting smakmässigt. Det är en sörja av ren och skär smaklöshet. Mustigheten som en bolognese ska ha saknas helt.

Men kanske är det så här: Ska man använda riktiga råvaror måste man hantera dem rätt, annars kan man lika gärna fejka med tillsatser. Lök behöver få svettas för att få fram sötman. Vin och fond ska varsamt kokas in och ge det där “djupet”. Här är det som att allt slängts ihop i ett snabbt uppkok.

Det blev bara några tuggor, och eftersom jag inte var mätt gick jag på Fusilli Basilika & Ricotta.

Med förväntningarna i botten blir det ändå en positiv upplevelse de första sekunderna. Pastan är bra i konsistensen. Något torr, men mycket bättre än i den första rätten. Och det är en tydlig smak av basilika. Men fräschören i en pestopasta finns inte där. Det blir återigen smaklöst. Ett litet sting av vitlök eller lite syra från en citron hade gjort detta hyfsat gott. Nu är det bara tråkigt.

Sist ut: Risotto Champinjon & Parmesan. Jag måste säga att jag är skeptisk, då jag vet vilken kärlek som krävs för att få till det. Det brukar vara en av mina egna paradrätter, men jag bestämmer mig för att gå in i det med öppna ögon och smaklökar.

Och ta mig sjutton – det är riktigt bra, långt över förväntan. Riset har kärnan kvar och är i det närmaste perfekt. Risotton är krämig och laddad med stora bitar champinjon som ger en god svampsmak.


Men (och nu letar jag verkligen fel), det är något med eftersmaken. Kanske är det även här fräschören jag saknar, för även om det smakar gott är det inte särskilt distinkta smaker.

Betyg för ICA Pasta Bolognese

Matkvalitet: 6/10
Smak: 3/10
Mättnad: 5/10
Prisvärdhet: 5/10
Totalomdöme: 4+/10

Betyg för ICA Fusilli Basilika & Ricotta

Matkvalitet: 6/10
Smak: 4/10
Mättnad: 5/10
Prisvärdhet: 5/10
Totalomdöme: 5/10

Betyg för ICA Risotto Champinjon & Parmesan

Matkvalitet: 8/10
Smak: 8/10
Mättnad: 7/10
Prisvärdhet: 8/10
Totalomdöme: 7+/10

Kommentarer