Bento från Sushi Heaven – inte i himlen än.


Ibland kommer en sådan där konstig craving efter något asiatiskt och fräscht. Och ofta står det mellan japanskt och thai. I dag vann Japan det stora slaget och hem kom en bento från Sushi Heaven (i Västerås).

Med bento menas en låda fylld med flera rätter, ofta i flera sektioner. På restaurang ofta serverad i en fin trälåda i stället för denna i frigolit.

Bento i Sverige brukar oftast innebära några bitar sushi, yakitori (kycklingspett) och yakiniku (strimlad entrecôte).

Jag gillar sushi, men äter det gärna mest som förrätt, så bentolådan är en utmärkt kompromiss. Och jag har ätit många bentolådor, så jag har mycket att jämföra med. Jag minns särskilt ett fantastiskt sushiställe i Södertälje, där jag bodde i några år. Inte nog med att samtliga rätter i benton smakade perfekt. Presentationen var helt enastående, utan att maten kostade mer än den låda jag nu beställt. Jag kommer ihåg äpple, gurka och tomat konstnärligt skurna till olika blommor och andra kompositioner.

Här är det lite mer rakt på sak. Och sushi är som sagt förrätt. Fyra nigiri går snabbt åt. Två lax, en räka och en för mig okänd firre. De smakar helt okej, men känns lite slarvigt monterade.

Jag har försökt ändra mitt sätt att äta sushi efter att ha lärt mig hur man egentligen ska göra. Se klippet här:


Trots denna tillrättavisning gör jag oftast nog som de flesta, använder ingefäran som topping, blandar wasabi i soyan och doppar även riset. 

Yakitorin gör mig lite less. De små kycklingspetten är av samma sort som man kan köpa i frysdisken i större matbutiker. Visst är de hyfsat goda, men så svårt är det inte att göra egna. Och det blir så mycket godare.

Deras yakiniku, däremot, är en fullträff. Det var länge sedan jag åt en så god yakiniku, med bra balans mellan sött och salt, fint strimlade bitar av kött med bra kvalitet. 

Betyg

Matkvalitet: 7/10
Smak: 7/10
Mättnad: 7/10
Prisvärdhet: 7/10
Totalomdöme: 7/10

Menyn innehåller även koreanska rätter, till exempel bulgogi som lite grann liknar yakiniku. Kanske är ägarna snarare koreaner? För om yakinikun är så bra, borde bulgogin också vara det. Det blir något att undersöka framöver. Kanske skulle de byta namn till Korea Heaven. Det skulle vara ett välkommet bidrag till restaurangutbudet i Västerås.




Kommentarer