Dafgårds och Leif Mannerströms Pasta Bolognese - Nu liknar det något.


Jag fortsätter min expedition i färdigrätternas värld och valde denna gång Dafgårds Pasta Bolognese, signerad Leif Mannerström. Det är en kock jag respekterar högt, även om respekten naggas lite i kanten inte minst av just samarbetet med Dafgårds. Jag förstår upplägget, och ska inte tjafsa om det. Det går att ta lite mer betalt för produkterna, Leif får en slant och kunden känner att han eller hon får en produkt med bättre kvalitet. Win-win-win ändå, kanske.

Bättre kvalitet än Dafgårds "vanliga" frysrätter är det. Men marginellt. Dafgårds har gjort ett bra jobb med att rensa bort onödiga tillsatser generellt. Och i denna rätt hittar jag inget konstigt på innehållsförteckningen.

Ur mikron kommer det en kompakt rätt med spaghetti, sås och en klick pesto.



Jag börjar med peston, och den är överraskande god. Den känns nästan hemgjord, och man kan känna beståndsdelarna.

Spaghettin överraskar också. Jag tror inte att jag har ätit en enda frysrätt där pastan inte varit antingen över- eller underkokt. Här är den perfekt. Det hade behövts mer salt i vattnet när den kokades, för den är ganska smaklös, men annars är den riktigt bra.

Så till såsen. Jag brukar ofta laga Bolognese hemma. Det är ett stort projekt. Ett långkok på minst fyra timmar för att få fram de rätta smakerna och så att allt smälter ihop.

Såsen i den här rätten har många rätt, men det är definitivt inget långkok. Det finns morötter som ger sötma och fläsk som ger sälta, men jag saknar djupet och mustigheten i en riktig Bolognese. Det saknas rödvin och en bra fond, bland annat.

Men nu är det billig frysmat, och det är utifrån det jag sätter betyg. Ur det perspektivet är det en bra och god rätt.

Betyg

Matkvalitet: 6/10
Smak: 6/10
Mättnad: 6/10
Pris/värde: 6/10
Totalomdöme: 6/10

Kommentarer

Skicka en kommentar