Grekiska Kolgrillsbaren - Det var bättre förr.

Bilden visar ungefär halva portionen som levererades

Grekiska Kolgrillen är en gammal trotjänare. Jag bekantade mig med kedjan först i Södertälje, där jag bodde fram till ungefår 12 år sedan. Det låg nära och jag var ofta där. En souvlaki och en öl var standard. Jag växlade mellan olika sorters kött, likaså mellan bulgur och pommes, men det var alltid lika gott. Inte minst tzatzikin. Lite mildare till lunch, men till middag med bra drag.

I Västerås har de levererat samma kvalitet under lång tid. Grillad souvlaki på kyckling, fläsk, lamm eller nötfärs. Dessutom calamares och en rad andra grekiska rätter.

Men nu har något hänt. Restaurangen byggde om, ville bli mer "fine dining", ändrade menyn och priserna. Då hade man också förväntat sig ett lyft när det gäller maten, men icke.

Nu beställde jag hem mat via OnlinePizza. "Kolgrillens specialitet" vilket innebär souvlaki på kyckling, fläskfilé och lamm. Dessutom två calamares och ett grönsaksspett. Till detta valde jag bulgur. Rätten kommer med en burk tzatziki och några libanesiska brödbitar.

Hemkörning är förstås en utmaning när det gäller att hålla maten varm och som den var tänkt att serveras. Och varm är den.

Visst är det gott. Men inget av spetten är så saftigt och gott som det brukade vara. Kyckligen, som exempel, brukade vara extremt mör, men nu torr. Tzatzikin är snålt tilltagen och smakar ganska menlöst, inte heller som förr. Bulguren är överkokt, sådär så den nästan blir en gröt.

Det var bättre förr.

Betyg

Matkvalitet: 6/10
Smak: 6/10
Mättnad: 8/10
Pris/värde: 6/10
Totalomdöme: 6+/10

Kommentarer