ICA Kyckling Spicy sesame med nudlar – eller en krispig nudelpuck?


Jag har sneglat på de där kinamatskartongerna flera gånger, och nu gjorde jag slag i saken. Valet föll på ICAs egna "Kyckling Spicy sesame med nudlar". Det är fyra rätt där. Kyckling är gott. Spicy får det gärna vara. Och sesam är en favoritsmak. Nudlar borde passa till. Dessutom tycker jag att ICA generellt lyckas väl med sina egna varor. Rätten är tillverkad i Thailand, vilket visserligen gör ont i miljömagen, men det borde också borga för lite genuinitet.

Locket ska öppnas innan lådan ska in i mikron. Däri, likt en rysk docka, ligger ännu en kartong. Nåväl, jag följer instruktionen till punkt och pricka. När mikron sagt pling ska den inre kartongen tas ur, öppnas och hällas över resten av innehållet. Resten är alltså nudlarna som ligger i en sorglig klump i botten av huvudkartongen.

Kanske tänkte sig tillverkaren att nudlarna på något sätt skulle ångas där i sin lilla kartongficka. Det hade säkert fungerat, om det fanns någonting att bilda ånga av. Här blir det givetvis inte annat än en klump av torra, hårda nudlar - en nudelpuck.

Nåväl, efter en lite kladdig manöver lyckas jag blanda såsen med nudlarna. Med lite våld kunde jag få loss ett antal nudlar som ännu inte blivit till sten i nudelpucken.


Dags att bedöma matkvalitet och smak. Jag bortser från nudlarna. De är ute ur leken. Den sötsura såsen är ganska god, men jag konstaterar snabbt att det är betydligt mer sötma än något annat. Sen kommer sesamsmaken. Den är kraftig och tränger sig kvar, som sesam gör. Över en timme efter denna lunch luktar hela lägenheten just sesam.

Kycklingen är mör och fin, och har faktiskt smak. Den har fått vara med i matlagningen och sugit åt sig av övriga ingredienser. Grönsakerna är också utan kritik, krispiga och goda.

Nästa gång, för det blir det nog ändå, tänker jag vara lite haveristisk och strunta i instruktionerna. Nudlarna får bada i såsen, redan i mikron. Då, och med en nypa extra salt kan det här bli något.

Betyg

Matkvalitet: 5/10
Smak: 6/10
Mättnad: 5/10
Prisvärdhet: 5/10
Totalomdöme: 5+/10


Kommentarer