ICA Maxi Hälla – ett försök till smørrebrød.

Stadens båda ICA Maxi gör ofta egna rätter, såser och andra tillbehör. På mässan Vin i Västerås stod ICA Maxi Hälla och erbjöd sina egna kreationer i form av ostbrickor, kallskuret och smørrebrød.


Hungrig som jag var köpte jag med mig fyra smörgåsar à 20 kronor. Jag fick dem i två sorter: Lantpaté och Skagen.


Väl hemma var jag hungrig, vilket gör det mesta godare än det är. Och gott är det. Brödet är bra, skagenröran i alla fall okej, patén är som den borde och de få tillbehören också som de ska.

Men... Det känns kliniskt på något sätt. Något en robot hade gjort. Det hade kunnat vara så mycket godare med lite mer kärlek och några fler ingredienser

I min värld ska toppingen gifta sig med brödet i ett smørrebrød. Då är ett stort salladsblad som mur mellan de båda ingen bra idé. Patén hade behövt en extra knuff, kanske i form av syltad eller rostad lök. Skagenröran smakade mest crème fraîche och majjo, och hade också behövt både kryddor och lite syra från en citron.

Betyg

Matkvalitet: 7/10
Smak: 6/10
Mättnad: 6/10
Prisvärdhet: 6/10
Totalomdöme: 6+/10


Mycket av det färdiglagade i butik lider av samma problem. Visst kan man krydda själv efter eget behag, men det blir aldrig samma sak.

Kommentarer