Vin i Västerås – högt och lågt, men trevlig tillställning.

Vin i Västerås
Vin i Västerås är en mässa som årligen arrangeras i min hemstad. Konceptet finns förstås även i andra städer. Mässan har vin som huvudfokus, men även delikatesser som på något vis har en koppling.

Möjligen är detta lite utanför ramen för denna blogg, men det tangerar. Och med mig därifrån tog jag faktiskt lite färdiglagad mat.

Inträdet kostar 275 kronor. Då får man ett provningsglas. Men dryckesproverna kostar mellan 10 och 40 kronor för 5 cl. En aning dyrt, kan jag tycka.

Kongresscentret är fullt av folk, men man kan undra lite vem mässan är till för. Utställarna består till största delen av de stora vingrossisterna. Och vinerna mest de vanliga, även om många av dem endast finns i Systembolagets beställningssortiment.

Målgruppen är nog helt enkelt kreti och pleti som jag, och kanske en del krögare. Som gillar vin, gärna provar något nytt, kanske hittar någon ny favorit.


Trevligt är det, hur som helst. Bland de första jag träffar på är Allegrini, en tillverkare som jag faktiskt besökt under en resa i norra Italien med jobbet 2014.


Där på plats provade vi oss igenom en rad av deras viner, och köpte med oss några flaskor. Som det ska vara. Detta svenska system och det bolag som bär dess namn. Skulle det vara så farligt att låta människor köpa med sig en flaska eller två av det vin de just provat? Nej, då ska det beställas och hämtas på det lokala Systembolaget.


Vi fick även en guidad tur av de enorma odlingarna där druvorna till deras allra bästa viner växer. Jag frågade var druvorna växer som hamnar i boxen som man köper på Systembolaget, men fick det undflyende svaret "inte här". Det är mest Sverige som är marknad för boxar. Varför behöver man inte fundera länge på.


Där, hos Allegrini, blev vin mer på riktigt. Där fick vi höra historien om grundaren. Anfadern som hoppade från tunna till tunna för att sticka ned huvudet och smaka. När tunnorna senare renoverades och rengjordes fann de ett flertal glasögon i botten. 


Nog om Allegrini. Mässan bjöd på både höjdare och riktiga bottennapp. Inget exceptionellt, men ett och annat fynd. Bottennappen stod de smaksatta eller blåfärgade bubbelvinerna för. I båda fallen söta som saft. Vem köper sådant?


Vissa av utställarna bjöd på delikatesser i form av skinka, oliver, ost och annat som är lätt att associera med vin.






Trött, men nöjd, blev jag överraskad av Bilia som erbjöd skjuts hem i nya bilar från Volvo och Renault.


Kommentarer