Angusbiff från Dafgårds – en röra med en touch av aceton.

Dafgårds brukar lyckas hyfsat med sina färdigrätter, inte minst efter att de rensade i recepten och plockade bort onödiga tillsatser. I går gav jag ett hyfsat betyg till en av deras rätter, men i dag blir betyget betydligt sämre.


Det låter ganska gott. Färsbiffar, potatisgratäng, chilibearnaise, ketchupdipp och grönsaker. Dock undrar jag redan här varför både chilibearnaise och ketchupdipp är nödvändigt.

"Värm gärna på en tallrik", skriver de på baksidan. Jag gör så, men om det ser mer aptitligt ut vet jag inte.


Jag smakar. Potatisgratäng är det inte. Det är någon form av bechamel som potatisen inte varit i närheten av. När jag gör gratäng kokar jag potatisen i gräddmjölk innan gratinering. Det har inte skett här. Därför smakar potatisen nästan ingenting, även om den är hyfsat mjuk.

Ursäkterna till grönsaker är förfärliga. De gröna bönorna smakar rent av illa, lite som aceton. Hur man lyckas med det vet jag inte.

Så till huvudnumret: köttet och såserna. Färsbiffen smakar som vilket processat kött som helst. Som en Sibylla-hamburgare, men tjockare. Det är saftigt och utan anmärkning, men också helt utan den finess som de vill antyda med namnet "Angusbiff".

Tyvärr är det mesta av köttet helt täckt av den så kallade ketchupdippen. Det är snarare en väldigt söt barbecuesås. Den är inte alls god och tar över det mesta.

Chilibearnaisen skulle kunna ha räddat upp rätten, men är en svårdefinierad sörja som varken gör till eller ifrån.

Nej, välj något annat nästa gång du botaniserar i frysdisken.

Betyg

Matkvalitet: 2/10
Smak: 3/10
Mättnad: 3/10
Pris för värde: 4/10
Totalomdöme: 3/10

Kommentarer