Karins Pasta från Dafgårds – en av de bättre mikrolådorna.

Jag behövde något snabbt vid skrivbordet och öppnade "nödlådan" i frysen. Jag valde en av de två frysta rätterna som jag ännu inte smakat – Karins pasta från Dafgårds. Av förpackningen går att utläsa att det är fjärilspasta med köttfärssås. Såsen ska ha bacon och soltorkad tomat och pastan ska ligga i en ostsås med Grana Padano, broccoli och pesto.


Det låter ju faktiskt ganska gott. Och det var det, ta mig tusan. Ut ifrån mikron kommer något som doftar gott och ser helt okej ut. Inte som på den stajlade bilden, förstås. Men inte förskräckligt, som så ofta är fallet.


Jag smakar alltid på de olika beståndsdelarna innan de får mötas i munnen.
Köttfärssåsen smakar gott. Den är mustig, men det är svårt att urskilja kött och bacon. Men där finns en ton av soltorkad tomat.

Pastan imponerar faktiskt. Den är al dente och krämig i sin ostsås. Såsen är ganska menlös i sin smak, men ändå helt okej. Inslaget av broccoli, som bara består av små stjälkbitar, är bara trist. Några bitar av kronan hade inte skadat.

Allt detta toppas med en pesto, som förvisso inte är av någon högre kvalitet, men som ändå tillför en god smak.

Sammantaget: En av de mest lyckade frysta rätterna för en snabb lunch. En god rätt – för vad det är.

Betyg

Matkvalitet: 6/10
Smak: 6/10
Mättnad: 7/10
Prisvärdhet: 6/10
Totalomdöme: 6+/10

Kommentarer