Otome Sushi Bar – en ny och vass nål på sushikartan.

På Västerås sushikarta finns det en ny nål – Otome Sushi Bar. Jag är petig med min sushi och går ofta på andras omdömen. Med goda betyg var det värt ett test, och det ångrar jag inte.

Jag tog hem deras Otomelåda, sex bitar sushi med yakiniku eller yakitori. Bento brukar vara min standardbeställning på alla sushiställen, men vill ofta komplettera med mer sushi, så det här blev alldeles perfekt. Valet föll på yakiniku. Dels för att det är gott, dels för att det oftast inte är halvfabrikat. Yakitori är tyvärr ofta färdigköpta kycklingspett som förvisso ofta är goda, men lika förutsägbara.


Jag möts av fem nigiri och en maki utöver yakinikun. Den första upplevelsen blir en laxnigiri, och den imponerar. Laxen är färsk och smakar gott. Riset är perfekt i konsistensen, men med några sekunders extra koktid hade det varit överkokt. Resten av sushin smakar lika bra. Ska jag klaga på något är det att jag gärna hade sett mer vinäger i riset, för att få lite mer syra.

Yakinikun är bra tillagad och full av smak. Köttet är tunt, mört och relativt fritt från senor och andra tråkiga detaljer. Det är dessutom en generös portion. En guldstjärna också för den extra yakinikusåsen som följde med.

Härifrån blir det fler beställningar. Otome är bra. Nästan i par med Västerås bästa.

Betyg

Matkvalitet: 7/10
Smak: 7/10
Mättnad: 7/10
Prisvärdhet: 7/10
Totalomdöme: 7/10

Kommentarer