Moés Pizzeria – med betoning på pizzeria.

Moés Pizzeria har bland de högsta betygen av alla Västerås pizzerior runt om på nätet. Det är lite av en gåta, för deras mat har aldrig varit någon vidare sensation.

Jag har fram tills nu bara beställt pizza, och tur är nog det. I denna beställning ingick en gyros med bröd, med extra falafel och tzatziki som sås.


Om vi avhandlar pizzan först; en vanlig Hawaii. Den är hyfsat bra. Tunn och fin deg, okej smaker och som ett plus i kanten; vad som verkar vara riktig skinka i stället för den där korven alla river och slänger på.

Sen faller allt sönder. Bokstavligen. Brödet till min gyros är gjort av pizzadeg. Och det tunna, spröda brödet som var en fördel för pizzan blev denna rätts stora svaghet.


Var är min gyros, ens? Jag möts av ett berg av allehanda sallad och lök. Något som ska likna falafel trillar ut, men jag får gräva en hel del för att hitta köttet. Allt ligger gömt i botten.

När jag väl hittat den är det samma tråkiga fläskkarré med grillkrydda (eller vad det är) som så många envisas med att servera. Som att äta en strimlad, färdigmarinerad flintastek.

Jag har härmed gett upp om gyros i den här staden och hoppas att någon antar utmaningen att göra något gott.

Lite bitter önskar jag att det inte finns mer att klaga på. Men det gör det. Tzatzikin smakar ingenting. Jag fick pressa i en klyfta vitlök, lite citron och salta för att det inte bara skulle smaka yoghurt och gurka.


Och falafeln... Den platta formen tyder på att de gjort ett försök att göra en egen falafel. Men det som möter munnen är mjukt, menlöst, svampigt och smaklöst. I med mer koriander, chili, spiskummin och vitlök. Och fritera dem i stället för att lägga dem på stekbordet. Då har ni någonting.

Till dess de kan bättre, köp bara deras pizza.

Betyg Hawaii-pizza

Matkvalitet: 5/10
Smak: 5/10
Mättnad: 6/10
Prisvärdhet: 6/10
Totalomdöme: 5+/10

Betyg Gyros med bröd

Matkvalitet: 3/10
Smak: 4/10
Mättnad: 4/10
Prisvärdhet: 4/10
Totalomdöme: 3+/10

Kommentarer