Texas No-Been Chili på Texas Longhorn – en restaurang för dig som älskar lime

Det är tråkigt att behöva klanka ned. Men lagar man mat på restaurang bör man faktiskt kunna visa lite respekt både för gästen och för det djur som bjudit på sitt liv. "It's the circle of life", jag vet. Men bra råvaror förtjänar bättre.

Det gjorde i alla fall kossan i den "Texas No-Bean Chili" som jag beställde hem från Texas Longhorn.

En riktig chili kan ju vara så god med alla sina mustiga smaker, sin hetta och sitt möra kött. Det är inte vad Texas Longhorn bjuder på, för att uttrycka mig milt.


Till beställningen fick jag en majskolv (extra beställning), salsa, guacamole, en röra på svarta bönor och några tortillabröd. Om tillbehören har jag inget ont att säga. De är var de är, men snålt tilltagna.

Chilin kräver desto fler ord. Vilken otäck sörja! Det är högrev kokad till bristningspunkten. Som pulled beef, men torrt och utan smak. Det är bara köttrådar i någon form av sås som fortfarande sitter fast i smakminnet, och inte på ett positivt sätt.


Den soppa allt detta slafs ligger i är väldigt smaklös. Eller nej, den är sur. Som om någon pressat i lime bland redan sura tomater. Men var är chilin? Mustigheten? Umamin? Hettan?

För mig är det uppenbart vad som gått snett. Det här är kött som stormkokat, utan kärleken i ett långkok. Då blir det så här. Högrev behöver tid för att suga åt sig av smakerna. Och köttet behöver massor av smaker att ta åt sig av.

Det är inte första gången jag möter det här med syran på den här restaurangen. Jag beställde Fajitas med biff (på restaurangen) för en tid sedan. På biffen hade kocken pressat rejäla mängder lime till den grad att det var äckligt och oätligt. Servisens svar var att "det ska vara så".

Inte i min bok. Så nej tack till nästa gång.

Betyg

Matkvalitet: 5/10
Smak: 5/10
Mättnad: 7/10
Värde för pris: 5/10
Totalomdöme: 5+/10

Kommentarer