Mannerströms romsås – "kändismat" full av tillsatser.

Var och varannan kändis ska numera ha sitt eget vinmärke, sin pizzabotten eller sås. Kändiskockarna slåss vilt på butikshyllorna om uppmärksamheten för sina egna märken. Det har gått lite inflation i kändismärkta varor. Men uppenbarligen är många dumma nog att gå på det. Jag inkluderad.


Till en enkel middag med panerad fisk köpte jag hem en romsås. Egentligen har jag alla ingredienser hemma, men det där med madeira lät som en intressant twist. Annars gör jag den helt enkelt på stenbitsrom, crème fraiche, majonnäs, dill och kanske lite tabasco eller cayennepeppar. Busenkelt och gott.

Vid ett första smaktest är såsen god och lite annorlunda. Sen känner jag att det där "annorlunda" mest smakar konstigt. Förklaringen kommer när jag vänder på burken.

Jag trodde att matindustrin hade lärt sig något om det här med matkvalitet efter hela tillsatsdebatten, i synnerhet när produkten ska komma från en mästerkocks "skafferi". Att den är "tillverkad i Sverige" hjälper föga när man läser innehållsförteckningen.


Det är ju så att man blir arg. Två ynka procent rom från fisken Lodda, en fisk som ingen egentligen vill äta – förutom andra fiskar. Och rommen är inte bara rom. Nej, den har konserveringsmedel, förtjockningsmedel, surhetsreglerande medel och färgämnen. Smaskigt!

Ena stunden ser man Leif Mannerström, som jag annars respekterar, stå upp för den genuina kokkonsten och gastronomi på hög nivå. Den andra kränger han högst tvivelaktiga produkter som aldrig skulle ha tillagats så i något av hans kök.

Jag skulle vilja se honom stå och laga samma sås med samma recept. Med kaliumsorbat, natriumbensoat, xantangummi, guarkärnmjöl och maltodextrin. Citronsyra känns möjligen rimligt, men vad är det för fel på riktig citronsaft? Och jag kan förstå att det krävs lite konserveringsmedel för produkten ska hålla, men resten?

Nej, Örneborgs delikatesser AB och Leif Mannerström. Det här gillar jag inte.

Betyg för Romsås från Mannerströms skafferi

Matkvalitet: 2/10
Smak: 4/10
Prisvärdhet: 2/10
Totalomdöme:

Kommentarer

  1. Och jag som tyckte att Eriks romsås med 7 % rom var för lite rom!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar