Nachos och tacos från Taco Bar – mat för dagen efter, men inte mycket mer.

Tacos är gott. Det håller nog de flesta med om. Det är stapelfödan för många familjer på fredagskvällar.

Mitt bästa tacominne är nog när jag rände runt på krogen som 18-åring. Lagom till stängning hade en kyrka (!) öppet och sålde billiga tacos till alla fyllehungriga. Det var riktigt populärt. Inget märkvärdigt, men väldigt gott – så att man nästan kunnat bli religiös. Nu lyckades de inte med det, men att det är bra mat efter en fest är det ingen tvekan om.

Så var också fallet när jag beställde hem mat från Taco Bar. Både min och min sambos magar behövde mättas. Beställningen blev en nachostallrik med lite extra majs, ett par "crispy tacos" och ett par "soft tacos". 


Tallriken innehåller vad den ska. Nachos, ost, kryddad köttfärs, gräddfil och den extra beställda majsen. Som vanligt provar jag varje beståndsdel för sig, när det är möjligt. 

Nachochipsen är högst ordinära, men smaklösa jämfört med de jag ofta köper i matbutiken. Kanske för att de verkar helt osaltade. De verkar också lätt bli mjuka och tappa sin krispighet.

Köttfärsen gör mig lite besviken, och jag får fundera länge på vad felet är. Själva beskriver de den så här: "Köttfärs med maximalt 10% fetthalt där vi tillsätter lite färsk lök och tomatpuré, därefter kryddas den med vår unika tacokrydda."

Problemet är nog både fetthalten och kryddan. Själva köttet känns torrt och det finns en konstig bismak som jag inte kan identifiera, men den är förmodligen en del av den där "unika tacokryddan".

Totalupplevelsen blir en besvikelse, men rätten mättar magen.

Betyg för Taco Bars Nachotallrik

Matkvalitet: 5/10
Smak: 6/10
Mättnad: 6/10
Prisvärdhet: 6/10
Totalomdöme:

Så till deras tacos. De ser helt klart aptitliga ut, och det är de också.

Deras hårda "crispy tacos" innehåller det man förväntar sig, men tyvärr också den där köttfärsen som inte gör sig bättre här. De är ändå goda, sett till helheten. Dock är det ganska snålt tilltaget med innehållet, vilket i och för sig kan ha sina poänger för en spillkråka som jag. 


Deras mjuka "soft tacos" innehåller pulled pork, guacamole, ost, rödlök och färsk koriander. Och nu blir upplevelsen genast bättre. Köttet är saftigt, men något menlöst kryddat. Det vägs dock upp av tillbehören som ger en trevlig och fräsch upplevelse i munnen.

Har tidigare provat deras "Pink soft taco". Den är också riktigt god med strimlad biff, fetaost och picklad rödlök som gifter sig utmärkt i gommen.

Som tillbehör: lite fler nachos och en böndipp. Böndippen har tre lager; en bönröra, salsa och gräddfil. Mer av bönlagret hade inte skadat. Salsan har en skarp syra som bara förstärks av gräddfilen. Men det är ändå en hyfsat bra dipp.

Betyg för Taco Bars "Crispy tacos"

Matkvalitet: 5/10
Smak: 6/10
Mättnad: 5/10
Prisvärdhet: 5/10
Totalomdöme:

Betyg för Taco Bars "Soft tacos"

Matkvalitet: 8/10
Smak: 8/10
Mättnad: 6/10
Prisvärdhet: 7/10
Totalomdöme:

Kommentarer