Bœuf Bourguignon på Pitcher's – inte ens i närheten.

Jag åt lunch på Pitcher's i Västerås och valde en av dagens rätter – Bœuf Bourguignon. Matupplevelserna på restaurangen har verkligen varit en berg- och dalbana. Några helt okej upplevelser, några riktiga bottennapp. Nu får jag lägga ytterligare ett av det sistnämnda till listan.

Bœuf Bourguignon, denna klassiska rätt. Jag lagar den själv åtminstone en gång i månaden. Långsamt kokt nötkött, lök (gärna steklök eller liknande), morot, champinjoner och sidfläsk eller bacon. Allt långsamt kokt i vin och en god fond, med en gnutta tomatpuré.

Ofta serveras den med en potatispuré, vilket väl är okej. Men själv föredrar jag krossad färskpotatis eller bara vanlig kokt. Det är en smaksak.

Vad jag fick på tallriken var något helt annat. Nedan är Pitcher's version.


Men det ska se ut ungefär så här:


Den första reaktionen: Var är köttet? Jag fick gräva och leta efter småbitar. Och allt smakar snarare Gulasch snarare än vad rätten ska föreställa. Då hade faktiskt en konservburk varit betydligt bättre, med en prisskillnad på ungefär 100 kronor. Maten saknar all karaktär av en Bœuf Bourguignon.

Potatispurén var ett klibbigt mos. Visserligen lagat på restaurangen, men inte bra för det. Det hade det där "klistret" som man verkligen vill undvika.

Det här är under all kritik och det är sista gången jag äter lunch på detta ställe.

Betyg för "Bœuf Bourguignon" på Pitcher's i Västerås

Matkvalitet: 2/10
Smak: 2/10
Mättnad: 2/10
Prisvärdhet: 1/10
Totalomdöme:

Kommentarer