Kajplats 9 – restaurangen som aldrig gör dig besviken.

Det finns några restauranger i Västerås som sällan gör en besviken. En av dem är Kajplats 9. Det är så skönt att äta på ett ställe där man vet att kockarna vet vad det gör – även om det bara handlar om en lunch.


Nu var det inte vilken lunch som helst, utan min 40-årsdag. Så lite bubbel och skaldjur fick inviga lunchen. Det skulle bli mycket mat under dagen, så deras minsta plateau blev valet. Fatet bestod av kungskrabba samt färska och rökta räkor – lagom att börja med för två. Förstås jättegott tillsammans med en välgjord aioli.

Vi var två och jag tog mig friheten att smaka på min partners rätt, en biff gjort på champinjon och portabello, serverad med tzatziki. Det är andra gången jag äter svampbiff (den andra var på Aros Congress Center) och även om de var smakmässigt olika var de väldigt goda båda gångerna. Något att prova hemma.


Bräckt oxbringa med pepparrotssås och potatispuré och morötter blev mitt val som huvudrätt.


Även flera veckor efteråt kan jag föreställa mig smakerna, för de är så bra. Det riktigt möra köttet. En potatispuré som jag flera gånger under lunchen tjatade om var bland det bästa jag smakat, de mjälla men smakrika morötterna – och såsen. Pepparrot, använd rätt, är fantastiskt gott.


Avslutet blev glass från deras nyöppnade glassbar. Nu är det inte min egen bild, men pistage med havssalt är nog bland det godaste som finns. Det var ett självklart val och gott som sjutton.

En bra start på en 40-årsdag, minst sagt.

Betyg för Kajplats 9 (generellt)

Matkvalitet: 9/10
Smak: 9/10
Mättnad: 8/10
Prisvärdhet: 8/10
Totalomdöme:

Kommentarer