Sushi från Soya

Soya Sushi är än så länge min favorit bland Västerås sushirestauranger. Ett litet ställe, mitt i city. Menyn sticker inte direkt ut. Det är vad man kan förvänta sig. Nigiri, maki, yakiniku, yakitori, dumplings med mera.

En hungrig kväll blev det en hembeställning av "Sushi Niku", en kombo av yakiniku och några bitar sushi. Det är i grunden tre bitar laxnigiri, två standardrullar maki med lax, gurka och crabsticks, en liten portion yakiniku och ris. Bra balanserat och mättande. Men nu var jag hungrig, så jag lade till två avokadonigiri och lite chilimayo vid sidan.

Wolt var riktigt snabba på att leverera. Det är inte alltid det blir rätt när man beställer därifrån, men nu fungerade det utmärkt.


Jag har ätit mycket sushi, allt från "plain" till superavancerad. Men jag måste säga att jag föredrar det här. Kvaliteten på råvarorna är jättebra, vilket gör att smakerna också sitter där. Riset är också perfekt, vilket ju är hela grunden för sushi.

Även den lilla portionen yakiniku är riktigt bra. Yakiniku kan ofta vara slarvigt gjord, med mycket senor och svår att äta. Men så är inte fallet här, och smakerna är välbalanserade.

Ett stort plus var den lilla klicken krabbröra – gudomligt god. Den blev ett välkommet tillbehör till mina maki.

Betyg för hemleverans från Soya Sushi

Matkvalitet: 8/10
Smak: 8/10
Mättnad: 8/10
Prisvärdhet: 8/10
Leverans (Wolt): 9/10
Totalomdöme:

Kommentarer