Max Plant Beef – Meningslöst och smaklöst.


Mitt i all denna klimathysteri släpper hamburgerkedjan Max sin så kallade "Plant Beef", gjord på soja- och veteprotein. Den ska enligt dem själva kännas som kött och smaka som kött, men är 100% växtbaserad. Säkert inspirerade av Impossible Burger och Beyond Meat Burger.

Innan vi går in på hur den smakar känns det värt att kommentera just detta med alternativ till kött. Max har sedan en tid haft väldigt bra vegetariska (och något veganskt) alternativ. Som hamburgare, nuggets och något "pulled"-liknande. Här går de steget längre. Och jag har flera invändningar.

Först, varför göra en produkt som ser ut och smakar ungefär som en köttpuck, rosa i mitten och allt? Här håller säkert inte många med mig: Att man får möjlighet att äta "kött" som inte är kött och att det får fler att avstå från det animaliska. Men för mig är det fejk. Jag har provat Beyond Meat Burger på Phil's i Sundbyberg av nyfikenhet, och nu även lagat min egen.


Det är en Beyond burger på surdegsbröd med Max Green & Garlic-dressing, rödlök, en god smältost och lite senap på toppen. Enkelt, och borde vara gott. Och visst går den ned. Men det finns en bismak som sätter sig fast.

Max version tycker jag är smaklös. Men det är inte bara kryddning som saknas. Den där köttsmaken som de försöker få fram, finns liksom inte där. I sin textur och sitt utseende är det som en vanlig köttpuck, dock. Men det blir som sagt fejk.

Väljer jag något vegetariskt är det ofta för att jag just vill ha något vegetariskt – inte lura mig själv att jag äter kött. En halloumiburgare är väl alldeles utmärkt?

Sen, svensk köttproduktion har mycket låg klimatpåverkan och bra djuruppfödning. Sen behövs faktiskt djuruppfödningen. Kor och får betar, som bekant. Det bidrar till en bättre miljö och bättre biologisk mångfald. Det finns en rad fler fördelar och Sverige är ingen klimatbov på det här området. Det finns helt enkelt ingen anledning att ha en sådan köttskräck – så länge köttet är svenskt.

Betyg för Max Plant Beef

Matkvalitet: 5/10
Smak: 4/10
Mättnad: 6/10
Prisvärdhet: 6/10
Totalomdöme: 5+

Kommentarer