McDonald's – Fisk, fågel eller mittemellan.




Filet-O-Fish är en klassiker på McDonald's. Den föddes till och med tidigare än deras Big Mac och var det första icke-köttalternativet. Anledningen var, vad jag har förstått, katoliker som inte åt kött på lördagar, vilket hamburgerkedjan förlorade pengar på och behövde ett alternativ.

Denna fiskburgare har levt kvar sedan dess. För mig har det aldrig varit något förstaalternativ, och de gånger jag har hört någon beställa den kan jag räkna på en hand.

Efter decennier av att undvika den gav jag dock den en chans. Och varför fler inte beställer den är lite av ett mysterium. Den är ju god. En god bit panerad torsk, tartarsås, ost och ett mjukt bröd. I just min version kanske det hade smakat bättre med en mer generös portion av sås, men det är gott ändå, för vad det är.

All fisk kommer också från MSC-certifierade fiskebestånd, vilket förstås är bra. Det ger ett bra alternativ till kött, tråkiga köttimitationer, alla dessa halloumiburgare av varierad kvalitet och allt annat som står till buds.

Nu äter jag inte ofta på McDonald's, men när det väl händer är det bra att veta att det finns alternativ till de gamla standardvalen.

Kommentarer