McDonald's Karljohan – Jag vill tycka om den, men tyvärr nej.

Hamburgare trendar något väldigt. Bara i min hemstad Västerås har vi fått ett gäng nya hak på en kort tid, många med höga ambitioner och riktigt goda burgare.

Sen finns kedjorna. Max, Burger King, Sibylla, Frasses och förstås – McDonald's. Självklart känner de pressen från konkurrensen och försöker lyfta sig från sina vanliga cheeseburgare, Big Macs och Whoppers.

Ett av de senaste exemplen, sådär lagom "höstigt", är McDonald's Karljohan-burgare. Den finns i två storlekar, men den mindre var stor nog för mig av flera skäl.


Svamp, Emmentaler, lök och bacon. Jag förstår verkligen tanken, och den är god. Men det är inte burgaren tyvärr. Det är en vanlig QP-puck i grunden. Svampen lyser med sin frånvaro. När jag läser innehållsförteckningen ingår svamp i såsen. Det är 10 % karljohansvamp och 6 % "svamp" (vilken redovisar de inte). Okej, det ingår också en relish med 3% karljohansvampextrakt och 2% torkad karljohansvamp. Föga imponerande.

Sist jag gjorde en svampburgare gjorde jag den med riktig Emmentaler och rikligt med smörstekta champinjoner. Vid sidan en klassisk cheeseburgare.


I McDonald's version kommer inte svampsmaken fram. Det smakar av lök, picklad gurka, bacon och någon barbecuesås. Men det saknar helt karaktär, förutom ett perfekt stekt bacon.

Ska man ha svamp i en burgare måste det vara mycket svamp. Och den måste vara tillagad rätt. Helst smörstekt, kanske förstärkt med lite svampfond och cayennepeppar. Åtminstone lite salt och peppar.

Kommentarer